Az Egyesült Királyság a fejlett nyugati világ egyik éllovasa, technikailag is a leginkább fejlett országok közé tartozik, így nem meglepő módon az interneten történő vásárlás is nagy népszerűségnek örvend.
A teljesség igénye nélkül mondhatom, hogy az Amazon, az Ebay és a Gumtree talán a legnépszerűbb trió. Emellett itt is nagy szerepet tölt be a mindennapos vásárlásában az árak összehasonlítása, amire az idealo-t használják, azaz a brit olcsobbat.hu-t, ahol a legtöbb nagy cég, így a fent említett hármas is képviselteti magát.
Nem mondom, hogy otthon nem vásároltam interneten keresztül, de azok inkább a hagyományos értelemben vett vásárlások voltak, legtöbbször személyes átvétellel egybekötött bolti utánvétek.
Itt ez a fogalom, hogy utánvétel, ismeretlen. Ugyan van mód a helyszínen, azaz az adott áruház fizikai boltjában átvenni a megrendelt terméket, azonban ehhez is az előre történő bankkártyás fizetés szükséges.
Amivel el is jutottunk a második lépcsőhöz, a bankkártya használatához: hazánkkal ellentétben szinte mindenki utalással kapja a fizetését - ezzel is csökkentve a készpénzforgalmat -, így bankkártyával is rendelkezik. Ebből kifolyólag pedig senkinek sem okoz nehézséget az interneten keresztüli vásárlás.
A kiköltözésem óta számtalanszor használatam már az Amazon-t és az idealo-n keresztül is sokszor találtam kedvező ajánlatokat, mint a bukósikakomat, a bringámra való LED-es lámpaszettemet vagy a kontaktlencsémet.
Kijelenthető, hogy ez a rendszer azér tud hosszú távon működni, mert a két fél részéről - de főként a vásárló részéről, hiszen ő fizet előre -, megvan a bizalom.
A facebook is szintet lépett, az otthoni mobilis applikációhoz képest itt regionálisan behatárolt piactereken vehetünk részt, ahol egy jól működő keresőmotorral könnyen megtalálhatjuk a nekünk kellő termékeket.
Ahogy azt már fentebb említettem, az idealo fontos szerepet tölt be a vásárlók életében, ezért ők sem hagyhatják ki azt a ziccert, ami a legtöbb nagy igénybe vesz, azaz a közösségi médiában is folyamatosan hirdetnek.
Nem lehet úgy végig lapozni a facebook, a tumblr hírfolyamán vagy egy cikket végigolvasni anélkül, hogy az ne lenne tele a korábbi, vásárlással és böngészéssel kapcsolatos keresési előzményeinkkel.
Ezt a funkciót inkább mondanám zavarónak, illetve egyben aggoldalomra okot adónak is, mivel a különböző cégeknek egyre nagyobb és nagyobb adatbázisa van egy-egy felhasználóról, amit aztán nem restellnek pénz ellenében közzé is tenni.
De visszakanyarodva az online vásárlásra. Határozottan van egy nagy előnye egy közel 80 millió főt számláló méretű piacnak: lenyomja az árakat, amivel valós versenyt generál; sokszor ingyenes vagy minimális díj ellenében küldik a megrendelt csomagot; sok termék esetében pedig nagyker áron lehet hozzájuk jutni.
Példának okáért múlt héten rendeltem egy fél éves mennyiségnek megfelelő kontaktlencsét és lencsemosó folyadékot, aminél a ráadásul nincs is postaköltség. Legjobban akkor lepődtem meg, amikor a visszaigazoló email-ben közölték, hogy a szállítás kb. 5-10 napot vesz igénybe, mert azt a kontinensről küldik Nagy-Britanniába.
Ilyenkor felmerül az emberben, hogy milyen haszonkulccsal, illetve költséggekkel dolgozhatnak ez a cégek, hogy megéri nekik az ingynes szállítás, ha közben a piacon elérhető legalacsonyabb áron kínálják a terméküket.